Jokainen yhtiö haluaa varmasti olla innovatiivinen, mutta sitä ei jokainen niistä kuitenkaan saavuta. Vaikka yritys tulisi kuinka pienestä maasta, voi sen bisnesidea olla todella innovatiivinen – uraauurtavissa yrityksissä on yleensä erityisen hyvä bisnesmalli. Kun sellainen yritys aloittaa toiminnan, voi moni miettiä, että miksei itse keksinyt noin hyvä ideaa.

Idean suosio voi tulla esille myöhemminkin. Sen voi nähdä joskus vasta sitten, kun yritys on aloittanut toiminnan ja huomataan, että tuote tai palvelu on todella suosittu. Tärkeää on, että bisnesideaa osataan viedä oikeaan suuntaan. Esimerkiksi markkinointi on tärkeä osa ja se pitää tehdä oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikeille kohteille. Joskus liiketoimintamalli on jo valmiiksi niin hyvä, että sekin auttaa viemään yrityksen kohti suosiota.

AirBnb-palvelu tuo lisäarvoa majoituksen löytämiseen

AirBnb on perustettu vuonna 2008 Yhdysvalloissa. Sen bisnesidea on juuri sellainen, että moni jälkeenpäin varmasti miettii, miksei itse keksinyt tätä ideaa, mutta ei tämäkään palvelu olisi voinut ilman hyvää markkinointia levitä maailmanlaajuiseksi. Ehkä monella oli samanlainen palvelu mielessä ja se saattoi jo perustettuna. Kuitenkin se, jolla osui tässä ideassa kaikki kohdalleen, pääsi pitemmälle kuin olisi varmaan voinut alussa kuvitella.

AirBnb on idealtaan hyvin yksinkertainen, mutta sitäkin innovatiivisempi. Maailma on täynnä asuntoja, moni matkustelee ja kämppiä on tyhjillään monesta eri syystä. Jos vaikkapa ajatellaan, että se tyhjä asunto on paikassa, jossa joku toinen haluaa vierailla, miksi pitää sitä tyhjillään.

AirBnb on käytännössä vain internet-sivusto, jonka kautta voi ilmoittaa sen tyhjän asunnon vuokrattavaksi. Tässä hyötyy sekä asunnonhaltija itse ja henkilö, joka tarvitsee majoitusta asunnon kohteesta. Tässä liiketoimintamallissa on hyvin yksinkertainen idea, mutta mahtava bisnesidea. Sen todistaa jo se, että AirBnb on käytössä jo yli neljässä miljoonassa kohteessa.

Über helpottaa taksimatkailua

Yhdysvalloissa vuonna 2009 perustetussa yhtiössä tietoverkon hyödyntäminen tuo lisäarvoa sekä palveluntarjoajalle että sen käyttäjälle. Yritys on kehittänyt mobiilisovelluksen, joka tuo paljon hyötyjä sen käyttäjille. Sen avulla taksikuski ja taksintilaaja kohdistetaan toisilleen tehokkaasti.

Sovellus näyttää käyttäjälle hänen lähellään olevat taksit, joista hän voi valita itselleen juuri sen mieluisensa. Tällä tavalla tilaaja saa taksin nopeasti läheltä ja kuskien ei tarvitse ajaa pitkiä matkoja asiakkaan luokse. Tässä prosessissa säästyy rahaa, aikaa ja luontokin kiittää vähemmästä saastuttamisesta. Tämä voi suurissa kaupungeissa vähentää ruuhkia, kun taksien ei tarvitse ajella ympäriinsä asiakkaiden luokse.

Asiakkaan kannalta on monia muitakin hyötyjä. Palvelussa on kartta, josta näkee, missä kohtaa taksi on tulossa ja hänen ei tarvitse mennä ulos odottelemaan taksia liian aikaisin. Kun sitten taksi on kartan mukaan kurvaamassa jo viimeisessä mutkassa, voi lähteä sen luokse pihalle. Maksu tapahtuu myös palvelun kautta. Se tarkoittaa sitä, että taksista pääsee heti ulos eikä sen jälkeen, kun ensin maksaa sen maksupäätelaitteella tai käteisellä. Niistä kumpikin vie oman aikansa eikä kyydistä voi hypätä heti ulos, kun on kohteessa. Kun maksun on tehnyt jo kulkuneuvon tilauksen yhteydessä, ei se vie aikaa enää kyydin loppupäässä.

Mitä yhteistä löytyy innovatiivista bisnesideoista?

Tämän hetken maailmassa moni hyvä bisnesidea liittyy tietoverkkojen hyödyntämiseen. Kun on hyvä idea, se ei vielä riitä. Näissä kahdessa esimerkissä on osattu käyttää sellaista teknologiaa, joka oli ideaan juuri sopiva. Kun käyttäjä saa palvelusta irti enemmän kuin hän osaa kuvitella, on idea vieläkin suositumpi. Markkinoinnin onnistuminen on myös iso osa menestymistä ja hyväkin idea voi ilman sitä jäädä huomaamatta.